Mijn foto Album.
Donderdag 20-03-2025, rond 11:30 aan boord op de SC JADE" met Mark en Ruslan als bemanning; voor het laden van 4 pallet proviand voor de "JATULI" die op ankerplaats 5 lag. Het was prachtig weer, Zuid-Zuid-oost 2 bft met een vlak zeetje en rond de 18 graden top dag, Wij vertrokken rond 12:45 en met een snelheid van 18 knopen waren wij rond 14:15 bij het schip. Alles stond klaar en de bemanning van de "JATULI"waren snel met het lossen, wij waren binnen een half uur klaar, kregen 1 persoon mee retour. Nadat wij weg voeren ging het schip anker op en richting Noord-West, rond 16:00 uur waren wij binnen, afmeren, papierwerk en wachten tot de volgende klus.
















De afgelopen dagen enkele tendertrips gedaan, zowel met als zonder lading, op de Blue Whale, SC Agate als op de Wulp








Vrijdag 14-02-2025; Lading trip met SC jade, 18 pallets met proviand brengen naar "STAR MERLIN" op ankerplaats Scheveningen. De lading was donderdag al gebracht en op geladen door Anmar, dus om 08:30 uur aan boord schip op starten en varen, crew was Anmar, Thijs en Rene (een nieuwe aanwinst) rond 11:00 waren wij langszij en hebben 1,5 uur nodig gehad om te lossen, bemanning van de Star Merlin werkte goed mee, het weer was prachtig en de zee zo glad als het IJsselmeer.








Woensdag 12-02-25; Met SC Agate en Huug als trainee schipper een trip naar de "ÄSTRE" op ankerplaats Steenbank, 1 surveyor brengen wachten en retour naar Maassluis, op terugweg nog effe langs de "BOCHEM MUMBAI"om daar een superintenderd




Zondag 09-02-2025; Mobiliseren voor het ophalen van onze oude tenderschepen SC Lynx en SC Cheetha te Antwerpen. Deze schepen zijn door SIMACharters zo'n 14 jaar gelden gebouwd, 7 jaar gelden verkocht aan het loodswezen in Nova Scothia in Canada en sinds kort teruggekocht om onze vloot te versterken. Zondag vertrokken met SC Amethyst en Herman als 2e man, rond 15:30 uur via zee naar Terneuzen, daar wat eten en overnachten aan boord. Maandag 10-02-25; rond 08:30 vertrokken vanuit Terneuzen naar Antwerpen havennummer 1333. daar aangekomen, waren Niels en Melvin met de auto terplaatsen, om te helpen bij het te water laden van de Lynx & Cheetha (het was koud en nat weer) s ávonds kwam Mart er bij, eenmaal alles naast elkaar en de voorbereidingen getroffen voor de sleepreis, waren wij rond 19:30 klaar, s'avond weer aanboord geslapen en Dinsdag 11-02-25; om 05:00 wakker om om 06:00 de Kieldrechtsluis te schutten. i.v.m. brughoogtes zijn wij via Haansweert en Krammersluis, Volkeraksluis en het Spui naar Maassluis gevaren. Nadat wij de schepen netjes in Maassluis hadden afgemeerd gingen wij rond 19:00 van boord met een goed gevoel (klus geklaard).









Donderdag 06-02-24; Om 08:30 kwamen er 24 pallets met proviand & food voor de "GH HOLIDAY" op ankerplaats 2 ( ruim 80 km uit de kust),
de ochtend ploeg is begonnen met laden/verpakken, wij (Herman en ik zijn om 10:00 uur erbij gekomen) Rond 13:00 uur waren wij klaar en konden vertrekken, kregen ook nog 4 personen mee en op terug een diepzeeloods retour. Rond 16:00 uur waren wij langszij en begonnen wij met lossen. Kapitein van GH Holiday wilden alles via achterkraan doen, maar doordat het schip te rond was en niet volledig geladen was hebben wij dit uit oogpunt van viligheid niet gedaan. Wij kunnen dan onder het schip komen. Kapitein niet happy maar veiligheid boven alles. Dus lossen vanaf het middenschip, rond 18:30 uur wren klaar en kon de terugreis beginnen. rond 21:15 afmeren alle rommel, slings, pallets en bigbag opruimen, papierwerk en rond 22:30 stapte wij van boord.













Dinsdag 04-02-2025; Vandaag alléén met Herman en met SC Amethyst 1 surveyor brengen naar "BRITISH ENGINEER" op ankerplaats 5, daar monsters nemen van lading en retour naar Maassluis.






Maandag 03-02-2025; apdracht 10 pallets met proviand laden op SC Amethyst en brengen naar "MOUNT TROODOS" op ankerplaats DW2, crew Herman, Mart en Keaton. delading kwam om 11:30 uur, 1,5 uur laden, 3uur heen varen, 1 uur lossen en 2,5 uur terug. Rond 20:00 uur waren wij terug.












Vrijdag 31 januari 2025; Rond 14:00 aan boord op de SC Amethyst; crew waren Huug en Mart, opdracht was 2 personen brengen naar de "ZWERVER V" deze doet seatrails, nieuwbouw Nederlands schip van de firma van der Stee uit Harlingen, daar aangekomen via bootlanding 2 personen op en 2 personen retour naar Maassluis. rond 16:45 uur waren wij terug in Maassluis, om afscheid te nemen van Schipper Rocye L, die na 7 jaar ons bedrijf gaat verlaten.








Shallow Draft Multi Purpose DP2 Support Vessel 80 x 20 m. Comfortable accommodation for 60 persons in 33 cabins.
800 m2 Free deckspace | Moonpool 2x | 60T BP | 4 Pt Mooring | 100T
Woensdag 29 januari 2025; Vandaag met SC Agate, crew is Anmar en Mart, eerst naar de "ONE INNOVATION" op ankerplaats 5 om daar 3 personen af tezetten, daarna leeg door naar de "POWER GLOBE" om daar 4 personen op tehalen en retour naar Maassluis.






Zaterdag 25 Januari 2025; Opdracht 8 pallets proviand + 8 crewmembers brengen en 6 crewmembers retour. Herman en Mart waren crew vandaag. verder had ik buurman (JAN) als gast meegenomen. 09:00 aan boord en laden, om 11:00 vertrokken naar "POWER GLOBE"op ankerplaats 4West.




Dinsdag 21 Januari 2025; Vandaag als 3e man mee met Rocye en Herman op SC JAde. Het zicht was nog geen 200 meter. Opdracht 14:00 uur langszij om 1 kist van 120 kg en 1 persoon op te halen op "SANTA VIOLA"op ankerplaats 5. Op terugweg kregen wij controle van de "ZEEAREND" (Douane) alles oke




Vrijdag 10 Januari 2025; met SC Jade, crewmenber Anmar naar de "ECO MAESTRO"op ankerplaats 5. 2 monteurs brengen wachten tot ze klaar zijn en retour naar Maassluis. Monteurs hadden 1,5 uur werk aan boord.








Donderdag 9 Januari 2025; Eerst trip van het nieuwe jaar, met SC Onyx en crewmenber Herman naar de "TAI HUA WAN"op ankerplaats 4W. 2 personen heen en 1 persoon retour. geen lekker weer alles viel uit de kasten.




Zaterdag 28-12-24; 16:00 uur aan boord op SC Amethyst, Hugo als 2e man. Opdracht "JASMINE KNUTSEN, Ankerplaats 3-Oost, 1 HWTK brengen en 1 HWTK retour.



Zaterdag 28-12 -24; Vandaag om 06:45 aan boord op Wulp in Berghaven met Hugo als 2e man. Opdracht "GOLDEN DAHLIA" op ankerplaats 5, leeg heen en 1 persoon (Master) ophalen en retour naar berghaven. Het was nog donker en het zicht was nog geen 200 mrt, later werd het zicht rond 2500 mrt op zee. Rond 10:45 uur waren wij weer binnen.




Dinsdag 24-12-24; Melvin was al weg met de SC Amethyst naar Steenbank, dus wij (Herman,Frank en ik) moesten met de SC ONYX, 8 pallets proviand laden voor de "MEARSK TOKYO", 10:00 kwam de lading en wij vertrokken pas om 12:15 uur, tevens kregen wij nog 8 personen heen mee en 8 personen retour. het weer was stukken beter dan gisteren avond Zuid-West 3 a 4 Bft, golfhoogte rond de meter.




Maandag 23-12-24; 16:00 uur aanboord, op SC AMETHYST met Herman; opdracht naar "CAPE FERROL" op ankerplaats 4-West, leeg heen en 2 techneuten ophalen, deze waren door mij vrijdag aan boord gezet en hadden 1 dag werk, maar door het slechte weer konden zij vandaag er pas af. Het weer was NW 5 a 6 Bft, golfhoogte tussen 2,00 en 2,50 mrt. In de Monding van de Hoek liepen de golven over het dek, golven van 2,5 a 3 mrt. met 8 a 10 knopen naar buiten. In overleg met Maasmond/Pilot Maas is de "CAPE FERROL" anker op gegaan en richting 4 Oost gekomen. Daar eenmaal aangekomen lij maken en de 2 techneuten veilig aan boord gekregen. was wel effe een dingetje met deze golfhoogte.


Vrijdag 13-12-24; Met Anmar en Mart op de SC Jade lading brengen voor de "MED EMRE". Rond 11:30 uur komt de lading aan, er moet een kraan van Boekenstijn bij komen omdat wij deze met eigen dekkraan niet kunnen laden. Het gaat om een nieuwe hulp moter van 1835 kg voor de "MED EMRE", deze ligt op ankerplaats 4 oost. Na het laden en zeevast maken op naar het schip. Daar aangekomen kon deze lading alleen via het achtedek van de "MED EMRE" gelost worden wat voor mij effe een dingetje was, maar deze is netjes aan dek gekomen. op de terug reis kregen wij door dat wij naar de Berghaven moesten om daar 7 personen naar de "CLEAROCEAN MAGIC" op ankerplaats 4 west-India te brengen en 8 personen retour naar Maassluis.












Zaterdag 30-11-2024; vandaag introductie gekregen op de SC ONYX, rond 17:00 uur aan boord met Herman, Anmar en Ary door Ben, i.v.m. dat wij nog niet met dit schip gevaren hadden, na de intro 5 personen brengen naar "JAG ANAUD" leeg retour.

SC Onyx 24,00 m bij 6,00m 12 pax en 2 crew



Vrijdag 29-11-2024; vandaag personen afzetten op het werkplatform "SAIPEM7000" op ankerplaats 5 met de SC Emerald en Herman.







Woensdag 13-11-2024; Vandaag 38 pallets met proviand/spares brengen naar LNG-Tanker "GUI YING" laden kwam om 07:00 voor de kade hebben dit gedaan met SC Emerald (1 trip) en SC Jade (2 trips). Ik mocht de laatse trip doen met Herman en Jouke op de SC Jade. Rond 16:00 de laatse 8 pallets laden en op naar ankerplaats 3 Oost. Rond 19:00 waren wij langszij en vertrokken 1,5 uur later, ik stapte om 23:00 uur van boord, klus geklaard als team.





Dinsdag 05-11-2024; Met de oude lady "WULP" en Herman, het zicht was nog geen 200 meter, dus zeer geconcenteerd tewerk. vanuit berghaven naar Scheurhaven (Europoort) daar 2 survyors ophalen en brengen naar de "LISCA NERA_M" daar wachten tot ze klaar waren en retour brengen.





Vrijdag 01-11-2024; met "WULP"en Anmar, 6 Zuid-Korianen brengen naar de "NEW NATURE" op ankerplaats 3-Oost. Dit was een drama omdat een ieder zeeziek was, en dus niet konden klimmen op loodsladder. De kapitein verleende medewerking door anker op en goed lei maken zodat wij alleen de gangway konden gebruiken. Nu nog zelf rustig naar gangway wat nog een dingetje is met de "WULP" en dat kunstje 6 x uitvoeren, nadat de personen en sullen aanboord waren retour naar Berghaven en terug naar Maassluis


Donderdag 31-10-2024; Vroeg op 05:45 uur aan boord met de oude lady "WULP" en met Thijs eerst naar Greenport (oude Niehuis v/d Berg) Eemhaven 8 personen op halen voor het jacht "SAMSARA" dit schip is 10 jaar oud en krijgt een refit. Met hulp van PILOT MAAS de personen afgezet. na het afzetten door naar de "C-GAS MARGRETHE" op Ankerplaats 5, om 2 techneten op te halen en retour naar de Berghaven. 14:00 uur stapte wij van boord.







Maandag 28-10-2024 en 29-10-2024; Maandag Mobiliseren met SC Emerald en Angel voor Tennet IJmuiden voor Hollandsekust-Zuid Alfa platform, maandag rond 14:30 uur vertrokken vanuit Maassluis, nadat er de tendertrip klaar was. Handover van schippers en door naar IJmuiden daar aangekomen bunkeren, en overnachten in Hotel. Dinsdag 06:30 aan boord. 07:30 vertrokken met 12 personen voor onderhoud op SubStation HKZ-Alfa. s,avond heeft Melvin het overgenomen en ik ben weer naar Maassluis gereden om voor de tenderdienst tevaren.





Donderdag 24-10-2024; Woensdagmiddag voor de file vertrokken vanuit Maassluis om naar Vlissingen te rijden om 1 dag voor IGL Survey werkzaamheden tedoen. Donderdag was het een prachtige dag, glad zeetje en geen golven Werken in de Wielingen thv van boei W 4 en W 2. s'avonds weer terug naar Maassluis om vrijdag weer klaar testaan voor de tenderdienst.



Dinsdag 22-10-2024; Vandaag een een combitrip; eerst een surveyor naar de "EPIC ST.CROIX" brengen voor lading controle, na 1,5 uur kwam hij weer aan boord en zijn we retour naar berghaven gevaren, daar stond Dave klaar om de surveyor naar Maasluis te brengen, Callum ging van boord en Herman kreeg ik erbij. Kregen envelop mee om aftegeven aan kapitein van "LAMENTIN" ankerplaats 4 Oost, daar 1 personen oppikken en naar de "VS LARA"brengen op ankerplaats Scheveningen. Daar kregen wij weer 1 persoon mee die weer naar de "LAMENTIN " moest, en daarna retour naar Maassluis.




Maandag 21-10-2024; Nadat wij de 4 personen en de lading hadden gelost zijn wij naar de "BALTIC SAPPHIRE"op ankerplaats 4West gegaan en gewacht tot de SC RUBY (aan boord zaten Melvin & Angel) kwam met 9 pallets lading. Daar aanwezig is Callum overgestapt om te assisteren met de Lading. Na het lossen is Callum weer aan boord gestapt, Wij retour naar Maassluis en de SC Ruby door naar Vlissingen om daar voor Tennet te werken in windfarm Borssele.








Maandag 21-10-2024; Trip met Callum & Karim met SC Emerald, 4 personen brengen naar de "CAUQUENES" op ankerplaats 4 West Bravo.



Vrijdag 18-10-2024; Rond 12:00 uur 4 pallets laden voor de "ONE HAMMERSMITH" en tevens 12 personen voor de "HERMES" op ankerplaats 4 West-B. nadat wij de 12 personen afgezet hadden, kregen wij 9 personen mee terug. Op terug weg via ankerplaats 5 om 4 pallets met food af te geven aan de "ONE HAMMERSMITH", de SC Ruby was net klaar met lossen van 8 pallet food op het zelfde schip. Na het lossen van de 4 pallets, retour naar Maassluis, taxi bellen voor juiste ETA Maasluis, afmeren, bunkeren, papierwerk en lekker naar huis.







Dinsdag 15-10/2024; Vandaag rond 08:30 uur aan boord 08:30 vetrekken met een service engineer naar de "ONE HAMMERSCHIMT" op ankerplaats 5. 336 meter lang en 45,80 breed nog niet de grootste die wij aan gelopen hebben maar toch inposant. Op de terugreid kwamen wij de "BUMBLEBEE" nog tegen met de stinger (Geleidenleder voor pijpleidingen) van de "PIONEERING SPIRET" ook groot en inposant.







Zaterdag 12-10-2024; vandaag 06:00 uur aan boord met Callum en Karim, Opdrachte met 2 personen van S.O.S. (Sandinavian Oil Services) naar de EDZARD SCHULTE op ankerplaats Schouwenbank brengen, daar 2 IBC met vloeistof en een Pomp brengen, De heren van SOS gingen voeilstof mengen bij de lading zodat deze een lager vriespunt heeft, proces zal 3 uur duren dus wij standby het schip tot zij klaar waren. waren rond 16:00 weer in Maassluis.



Vrijdag 11-10-2024; Opdracht 08:00 aan boord voor een combitrip met Callum, eerst naar de TOPEKA op ankerplaats DW1, 54 NM (97km) uit de kust (3 uur varen heen) om daar 1 persoon af tezetten, op de terugweg langs de HAUKE OLDENDORFF op ankerplaats 3Noord om daar 2 Icepilots af tehalen en retour naar Maassluis te brengen. Rond 15:00 waren wij weer binnen, afmeren, bunkeren, papierwerk en daarna van boord.








Woensdag 09-10-2024; Opdracht proefvaart met Dave op de Zeezwaluw en om 10:00 vertrekken vanuit Maassluis naar Futureland (2e Maasvlakte om daar 4 personen op tehalen voor Hopperzuiger VOX APLONIA, deze aan boord brengen en retour naar Maassluis.




Zaterdag 14-09-2024; 11:00 uur aan boord met Anmar op de BlueWhale; om een nieuwe kaptein tebrengen naar de "MURRAY STAR"op ankerplaats 5-Oscar en leeg retour, oude kaptein is gisteren van boord i.v.m ziekte. Op terug reis kregen wij tehoren dat de "VOX APOLONIA" een bommetje in zuigbuis had, dus retour naar Maassluis en wachten op de EOD die vanuit Den Helder moeten komen. Rond 18:00 vertrokken wij met 3 EOD'ers naar de Vox Apolonia, na controle teplaatse bommetje ingepakt als een baby en retour naar Maassluis, daar wachte de Politie voor escorte naar Den Helder. Wij bunkeren paierwerk en naar huis.








Maandag 09-09-2024; 13:00 uur Aan boord, samen met Herman op de Blue Whale, opdrachte leeg naar ankerplaats Scheveningen om op de "METRO AEGEON" 1 surveyor op tehalen en retour naar Maassluis te brengen, Zeegang was vandaag NW dus dwars op ons ( constant schommelen van links naar rechts) dus met 15 knopen er naar toe, dat was tedoen. Schip lag noord voor dus stuurboord langszij, dus in "Aberaams schroot" zee term voor goed lei maken. Terugweg weer 15 knopen en heen en weer telkens, rond 16:20 meerden wij af, bunkeren en papierwerk en naar huis stand-by voor volgende trip.




Donderdag 05/09/2024; vandaag met Steve en Melanie op de BLUE WHALE een combitrip van 4 schepen nl; 1 persoon en een pallet met spares brengen naar de "GOLDEN ORCHID" op ankerplaats 4 west, daarna door naar ankerplaats Schouwenbank naar de "SONGA POLARIS" deze was nog varende dus hebben wij 2 personen varende overgezet. daarna door naar ankerplaats 3 Zuid om een techneut op te halen op de "MINERVA GEORGIO" deze brengen naar de MINERVA KYTHOS" op ankerplaats 3 Noord, daarna leeg retour naar Maassluis, afmeren bunkeren en afsluiten.








Maandag 02-09-2024; Opdracht om vandaag naar Den Helder tevaren met de "SC TOPAZ". Daar overnachten aan boord.
Dinsdag 03-09-2024; een crewchange voor Scaldis. Rond 11:00 uur komen er 9 personen van Scaldis naar Den Helder om naar de "RAMBIZ"te brengen thv platform P7-A zón 50 Nm NNW van Den Helder, daar aangekomen 9 personen retour naar Den Helder.
Woensdag 04-09-2024; Vertrekken vanuit Den Helder richting Emden, industriehaven marinekade, om daar af testappen. Hier komt een andere tenderschipper aan boord (JENS) die daarna doorgaat naar Lubeck voor een klus. Ik ga dan terug met auto naar Maassluis waar ik donderdag weer op de tenderdienst staat.













Zaterdag 31-08-2024; Vandaag EXTRA tenderdienst; Vandaag met Herman op de "BLUE WHALE" een trip naar de "STENA IMAGINATION" 1 surveyor brengen, daar wachten tot hij klaar is en dan retour naar Berghaven voor volgende trip.



Vrijdag 30-08-2024; Vandaag een trip met de "BLUE WHALE", samen met Rolandas en een stagerie. Opdracht 3 techneuten brengen en leeg retour naar Maassluis, bestemming 'EASTERLY LIME GALAXY" op ankerplaats 4 West




Maandag 19-08-2024; Tendertrip met de "BLUE WHALE", Huug als 2e man. Opdracht 2 Deense techneuten brengen naar de "ROLAND OLDENDORFF" op ankerplaats 3 Noord z'on 35 NM uit de kust. Her weer was goed en een golfslag van 0,50 a 0,75 cm dus lekker via de EUROGEUL naar ankerplaats 3 Noord. Rond 13:30 uur waren wij in de Berghaven (Hoekvan Holland) voor de volgende trip, door technische problemen met de waterjets zijn wij overgestapt op de oude lady de "WULP". Huug werd gewisseld met Herman, opdracht 1 surveyor van SGS brengen, wachten & retour naar de "OM BORNEO"de voormalige Mearsk Borneo. rond 20:30 uur waren wij weer terug in Berghaven, afmeren, papierwerk en afsluiten in de dienstauto en naar huis. weer een lange dag.










Donderdag 15-08-24; Vandaag met Anmar en Thijs op de Blue Whale; 3 technicians plus 3 pallet met motor spares van Wartsila brengen naar de "GOLDEN ORCHID" op ankerplaats 4 West-V, op terugweg 1 persoon en 1 pallet met onderdelen retour naar Maassluis.




Maandag 12-08-24 t/m Woensdag 12-08-24; Drie dagen survey werkzaamheden met de "REIGER" voor IGL te Vlissingen.Zondag avond vertrokken met de auto naar Vlissingen, IGL heeft daar een huis gehuurd voor haar personeel en crew van SIMACharetrs. (goede accomodatie).
Maandag 12-08-24; raaien varen van ruim 5 a 6 mijl t.h.v. Steenbank met de Multibeam, prachtig mooi weer maar wel eenzijdig en geen variatie. Dinsdag 13-08-24; met de singlebeam peil werkzaamheden in het Oostgat gemeten, Woensdag 14-08-24; Ook vandaag met de singlebeam peil werkzaamheden in de Sanderijngeul dicht onder de kust van Vlissingen, zelf zeer kort onder de kustlijn (diepgang 5 tot 7 mrt ) peilen.

Grote Sluis van Vlissingen

Vlissingen vanaf de zeezijde gezien.

Kleine Sluis Vlissingen

Zwemmers kort bij de Reiger



(Links) met de Singlebeam moet men het gebied dicht varen zodat men de diepte contoeren ziet.
(Rechts) met de Multibeam moet men binnen een range van 10 meter beide zijde raaien varen, hierboven wijk ik 2,84 meter aan stuurboord uit, best wel geconcentreed werkt, zeker als deze raaien lang zijn
Donerdag 08-08-2024; Opdracht vandaag is om rond 23:00 uur langszij de"YELLOWSTONE" op ankerplaats Wandelaar (België) te liggen om 1 surveyor op te halen en retour tebrengen naar Maassluis. Deze trip afstand Mssl > Wandelaar bedraagt 75 Nm en zal zo'n 7 a 8 uur duren. Wij vertrokken om 19:30 uur en gingen weg met ZW 4 bft en een golfhoogte van 0,75 -1,00 mter, om 22:45 uur uur waren thv boei S-4 (Scheur) sector Zeebrugge. Na wat navraag bleek dat de surveyor nog minimaal 2 uur nodig had, dus wij in kielzog achter de Yellowstone. Rond 00:45 uur hadden wij de surveyor aan boord en gingen retour naar Maassluis, het weer ging minder worden en de golven hoger (ZW-Bft en 2,35 meter golfhoogte) golven van achteren en stroom tegen. De terugweg was echt bizar, zo erg dat wij een stuk fender hebben verloren. Rond 05:00 uur meerde wij af en gingen om 05:30 uur van boord.





Woensdag 31-07-2024; Vandaag weer met de oude lady Wulp naar de "HULDA MAERSK" om een Surveyor van SGS te brengen en wachten tot hij klaar is en daarna retour naar Berghaven Hoek van Holland.




Dinsdag 30-07-2024; Vandaag met de oude lady Wulp naar de "GREEN ATTITUDE"om een monteur van MAN te brengen en wachten tot hij klaar is en dan krijgen wij er nog 3 personen bij, daarna retour naar Berghaven Hoek van Holland.

Weersomstandigheden;
Wind: Oost 2 Bft,
Golfhoogte 0,25 - 0,50 mrt,
Zicht: > 6000 mrt,
Weer type: zonnig.






Donderdag 25-07-2024; Vandaag de opdracht om met SC Emerald, crew met Anmar en Malanie: 1 persoon brengen naar "K-LOTUS" op ankerplaats Scheveningen, daarna leeg naar Berghaven, daar wachten op 1 monteur brengen naar "BRO ANNA" op ankerplaats 5, daarna leeg naar Maassluis. Anmar geeft instructie aan Malanie hoe veilig een loodsladder gebruikt moet worden.





Donderdag 18-07-2024; vandaag met Eric en Tijger een combi trip nl: 1 Surveyor brengen naar de PEONIA op ankerplaats 5, deze moet de lading ruimte controleren of die schoon is, eenmaal de Surveyor afgezet gelijk door naar de Gastanker METHANE BECKI ANNA op 3 Oost om 5 personen af te zetten, daarna terug naar de PEONIA om de Surveyor op te halen en retour naar Maassluis.






Woensdag 17-07-2024; Vandaag de opdracht om met SC Emerald, crew Herman en Tijger om 5 pallets met food-stores te laden in Maassluis, daarna door naar IJmuiden om 5 personen op te halen en deze naar de Rambiz te brengen (45 mijl Noord-West van IJmuiden. De Rambiz van het Belgische maatschappij Scaldis is daar het platform P6A aan het demobiliseren. Daar aan gekomen de lading lossen en 5 personen naar IJmuiden brengen en dan leeg naar Maassluis.








Donderdag 11-07-2024; Vandaag vroeg uit bed om samen met Herman toch als als Guard vessel (SC Emerald) te functioneren voor de Ploeg van de TU Delft met het project (HYDRO MOTION), rond 09:00 uur waren wij in Breskens. Het Hydro motion Team (HMT) bestaande uit ruim 24 studenten en een aantal enthousiaste ouders, nadat alles gecontroleerd was vertrokken wij rond 11:00 uur vanuit Breskens, bestemming Ramsgate. Rond 13:30 uur kregen zij problemen met de koelwaterpomp, dus moesten wij uitwijken naar Zeebrugge, rond 14:00 uur meerde wij af in Zeebrugge om een nieuwe koelwaterpomp te plaatsen, Het weer was uitstekend; wind SW 3 en de golfhoogte was tussen 0,25 en 0,50 mrt. Ideaal om de oversteek te maken.





Als extra beveiliging hadden wij James Thomas van Brain - Bsdo Brain Security and Diving Operations is gespecialiseerd in beveiligingsactiviteiten en duikoperaties wereldwijd opererend vanuit Nederland. U kunt er zeker van zijn dat wij op hoog niveau presteren op zowel risicovolle beveiliging als particuliere beveiliging. We hebben een professioneel duikteam voor recreatief en professioneel duiken.



Nadat zij de waterpomp verwisseld hadden zijn wij rond 14:00 uur vertrokken vanuit Zeebrugge. Rond 23:45 uur (Engelse tijd) kwamen wij aan in Ramsgate,
daar stonden de overige teamleden te wachten met champagne, de overtocht was voldaan. Nadat het hele team uitbundig met Champagne was bedekt zijn wij met het hele team en met aanhang nog een biertje wezen halen in de lokale kroeg, deze was nog open tot onze grote verbazing.
Toch leuk in zo'n kroeg als er eerst 7 Engelse zitten en er komen daarna rond de 30 Nederlanders binnen, Echt het is een mooi Team (HMT)











De volgende dag ons aan de vaartijden wet gehouden dus rond 11:00 een stevige Engelse Maaltijd genomen, daarna aan boord gestapt alles opruimen en ons voor bereiden op de terug reis, Brain en 2 vaders voeren als gast mee terug naar Maassluis. Rond 20:00 meerde wij af in Maassluis. Klus geklaard.




Maandag 08-07-2024:
Met de SC Emerald en Herman naar Breskens om door als Guard vessel te functioneren voor de Ploeg van de TU Delft met het project (HYDRO MOTION), De ploeg bestaat uit rond de 24 studenten van de TU-Delft die een zelfgebouwd vaartuig hebben gebouwd die aangedreven wordt op waterstof. Zij willen hiermee een oversteek maken van Breskens naar Ramsgate en daarna door naar London.
Door omstandigheden is deze trip afgelast en zijn wij de volgende dag weer vertrokken vanuit Breskens naar Maassluis, wat voor het Hydro Motion Team een domper was. Wij zijn de volgende dag weer terug gevaren naar Maassluis.

The TU Delft Hydro Motion Team is aiming to become the first ever fully hydrogen powered boat to cross the North Sea! In one year we have designed, built and tested a hydrogen powered boat.






Donderdag 04-07-2024; Met Anmar 2 techneuten brengen naar de Fure West op Ankerplaats 4W en leeg retour.
Vrijdag 05-07-2024; Met de SC Emerald, een rondje PM gedaan, eerst naar de MSC CLAUDE GIRARDET op ankerplaats 5 om daar 1 persoon op te halen en door naar de "SLOMAN HERAKLES" op ankerplaats 4 West, om daar ook 1 persoon op te halen en als laatste naar de "WEC DE HOOGH" om daar ook 1 persoon op te halen en retour naar Maassluis.





Dinsdag 02-07-2024; vandaag met de oude lady "Wulp" uitvaren naar de E"LISABETH" om 1 Surveyor te brengen en daar stand-by liggen tot hij klaar is en retour naar Hoek van Holland.



Zaterdag 29-06-2024; Vandaag met Anmar (Trainee schipper) en Joran het volgende doen nl: 1 Surveyor brengen naar "DARNIA" op Ankerplaats 4 West deze afzetten en door naar Ankerplaats 5, 2 pallets met onderdelen a 775 kg te brengen naar de "CEDERIC OLDENDORFF" daarna terug naar de DARNIA om Surveyor op te halen en retour naar Maassluis.










Dinsdag 25-06-2024; Opdracht SIMA; Melanie brengt mij met de auto naar Wilhelmshaven, daar aangekomen zijn wij eerst effe wat wezen eten samen. In het restaurant hebben wij samen de wedstrijd Nederland-Oostenrijk gekeken, rond 20:00 stapte ik aan boord van de SC Rotterdam om als 2e Kapitein de terugreis te maken van Wilhelmshaven naar Maassluis. Bemanning was Dave en Steve. Rond 21:00 moesten nog wel 12 personen ophalen van het project (DEME is daar bezig met een nieuw laad/lossteiger te bouwen even beneden de Haven. Nadat wij rond 22:30 klaar waren, kregen wij groen licht om te mogen vertrekken, projectklus was klaar. Nu nog een trip van 262 Nm en met een snelheid 22,5 knopen voor de boeg, deze zal zo'n 12 uur duren, dus een nachtje door staan met zijn tweeën. Om 09:45 meerden wij veilig af in Maassluis. Auto van boord, i.v.m. volgende trip. Steve werd afgelost door Taco en ik heb mijn spullen gepakt en ben naar huis gegaan, daar even douche en één paar uur slapen.










Donderdag 20-06-24; 07:00 uur vertrokken vanuit Vlissingen richting Windpark Borssele, 1 persoon afzet op platform BSA en 1 persoon afzetten op platform BSB, daar stand-by bleven en rond 16:00 weer 2 personen retour naar Vlissingen, Schip afmeren en met auto terug naar Maassluis.








Woensdag 19:06-24; Opdracht met SC Opal naar Vlissingen om donderdag 20-0-24, 1 dag de SC Ruby te vervangen voor windpark Borssele voor Tennet. Maar tussendoor even een ladingtrip naar Ankerplaats 5 voor de "PACIFIC CORAL". Wij vertrokken om 13:30 vanuit Maassluis en meerde af rond 19:00 uur in de 1e Binnenhaven van Vlissingen, daarna wat eten en naar bed, morgen weer vroeg op.




Dinsdag 18-06-24; Een Tendertrip met de oude loods tender " WULP", Opdracht was één Surveyor brengen voor tank inspectie, wachten en retour naar Maassluis; Crew van vandaag waren Royce, Melanie en MT.




Zaterdag 15-06-24; Na de handover (18:00) kon ik vertrekken van Werkhaven Rodbyhv richting Kiel, trip van 2,5 uur. Rond 20:30 waren wij bij Kiel, daar schutten, snelheid in NOK bedraagt 6,5 Kn afstand is 51 Nm dus een trip van 8 uur. Rendsburg (ETA 22:30), ETA Brunsbuttel rond 05:15, daar weer schutten en door naar Cuxhaven voor een powernap, daarna richting IJuiden daar overnachten en Maandag 17-06-24 waren wij rond 11:00 uur in Maassluis.









Vrijdag 14-06-24; Om 06:00 uur vertrokken met Auto naar Rodby haven (DK), trip van 8 uur en 739 km voor de boog.







Rond 14:30 uur was ik bij de Ferry, oversteek duurde 45 min. daarna melden in Hotel en door naar SC Amber. Wij mochten de SC Opal pas meenemen nadat de Amber was gemaakt, deze had schroefas lekkage. Er was geen scheepshelling in de beurt dus moest dit met een mobile kraan gebeuren. Niels van TD vroeg of ik hem hiermee wou assisteren, dit duurde tot zaterdag middag 17:00 uur voordat wij de SC Opal mee konden nemen naar Maassluis. Pizza's eten op locatie.
Donderdag 30-05-24; Vandaag een ladingtrip met SC Emerald; crew Melvin en Remie; naar de STAV Viking op ankerplaats 4West; 2 bemanningsleden en 9 pallets aan voeding en onderdelen brengen, wij kregen 2 kisten terug met 6 verstuivers en 2 gyro kompassen.









Dinsdag 28-05-24; Vandaag een combitrip met SC Emerald crew onze Franse schipper van de SC Amethyst en Huug als trainee schipper, opdracht 10 Chinezen brengen naar de Tai An Kou op ankerplaats 5 en dan leeg door naar de Stolt Pondo op ankerplaats 4 Oost om daar 2 techneuten op te halen en retour naar Maassluis. het weer was Zuid 4 Bft met een golfhoogte van 0,50 t/m 0,75 cm.









Vrijdag 24-05-24; vandaag met SC Emerald, crew Huug (Trainee schipper) , Anmar en ik. eerst weer naar de Arrhenius op ankerplaats Schouwenbank om weer 7 pallets aan stores te brengen en 2 personen retour. Hierna ging Anmar van boord en gingen Huug en ik 2 personen brengen naar de Stolt Pondo op ankerplaats 4 Oost, krijgen brandstof sampels mee retour, tijdens deze trip kregen wij te horen dat wij na het afzetten van personen door moesten varen naar de Stav Viking op ankerplaats 4 West om 1 superintendent op te halen en retour naar Maassluis al met al weer een lange dag van 08:00 t/m 18:45.





Donderdag 23-05-24; Vandaag met de SC Amethyst; crew is Ary en Anmar en ik, naar de KSL Sydney, op ankerplaats DW2 ruim 56 Nm heen, 1 persoon plus 3 pallets stores brengen en 2 personen retour, vertrokken om 13:45 en waren pas om 20:00 weer binnen, maar prachtig mooi weer.




Woensdag 22-05-24; vandaag lange trip + lading SC Emerald, Huug (Trainee schipper) en Anmar als crew (TOP), opdracht is 11 techneuten brengen naar LNG Tanker Marvel Swan (ankerplaats 3-oost), 3 personen retour en terug naar Maassluis. Daar 2 techneuten en 8 pallets spares laden en brengen naar Arrhenius (ankerplaats Schouwenbank) op terugweg langs de Marvel Swan op weer 9 techneuten op te halen en retour naar Maassluis





2e trip vandaag; 2 techneuten en 7 Pallets brengen naar Arrhenius op ankerplaats Schouwenbank, en op terugweg 9 personen ophalen bij Marvel Swan.









Woensdag 15-05-24; verzoek van SIMACharters om de SC Jade van Esbjerg naar Maassluis te brengen (Graag morgen vertrekken), Oké ?????
Donderdag 16-05-24; Om 08:00 vertrekken met Auto, 773 km voor de boeg, duurt ongeveer 7 U 48 min. Ik was om 17:15 op bestemming.
Daar lagen de SC Onyx, SC Sapphire en SC Jade gezamenlijk naast elkaar, mijn matroos was al aan boord..




Vrijdag 17-05-24; 06:00 aan boord en om 06:50 vertrokken richting Lauwersoog. Trip van rond de 170 Nm, ETA Lauwersoog rond 15:30.
10:00 uur generator alarm (uitlaat gassen te hoog, geen koelwater). Zonder generator door varen en hopen dat de accu het uit houden.
14:30 Alarm op Stroom paneel (niet voldoende netspanning. Dus alles maar dan ook alles uit gezet wat maar stroom verbruikt en hopen dat wij zo in Lauwersoog komen.
Daar werden wij geholpen door een super team van NG Shipyards. Deze hebben het probleem verholpen.





avonds een hapje gedaan in Restaurant Waddengenot aan zee in Lauwersoog.
Zaterdag 18-05-24; om 06:50 vertrokken vanuit Lauwersoog, bestemming Berghaven Hoek van Holland, trip van 155 Nm vermoedelijke ETA rond 14:30 uur.
Het was prachtig weer; NO 3 Bft met een golfhoogte van 0,50 cm en de stroom mee. Verder verliep deze trip super. waren rond 14:10 in berghaven, Afmeren, papierwerk en afsluiten.

Dinsdag 14-05-24; Vandaag vroeg op, 05:30 vertrekken van Maassluis naar Futureland (Maasvlakte) daar 5 personen ophalen voor "MV Noordzee", daar 6 personen mee retour en naar Futureland brengen, daarna terug naar Berghaven (HvH) voor volgende trip. 08:30 vertrekken met 2 Engineers voor de TAI AN KOU (156 x 36) op ankerplaats 5 en leeg retour naar Maassluis.









Zaterdag 11-05-24; Tendertrip met SC Emerald en Huug en Frank, 5 pallets met onderdelen brengen naar KSL Seattle (292x45) ankerplaats 6 te IJmuiden, weersomstandigheden waren perfect E-NE 3 bft, golfhoogte 0,50 -0,75.










Woensdag 08-05-24; Tendertrip met SC Emerald en Anmar, 1 controleur brengen, wachten en retour naar Conti Benguela op Ankerplaats 4-West.






Woensdag 08-05-24; met spoed met een sleep inspecteur naar de Slb. Master, even buiten de Noorder pier. heeft problemen met zijn sleeplier, inspecteur moet gaan controleren of de zeereis gedaan kan worden, als sleep heeft zij de Hebolift 2 bij zich.

Dinsdag 07-05-24; Na de trip van de lading door naar berghaven, eenmaal aangekomen daar Frank en Antar afgezet en door naar volgende klus. Eerst naar Scheurhaven 6 personen brengen naar werkschip Noordzee t.h.v. Zuiderdam, zijn daar bezig met een nieuwe CO2 leiding plaatsen, en 6 personen weer mee retour naar scheurhaven.




Dinsdag 07-05-24; Tendertrip SC Emerald met Huug, Frank & Antar. 7 pallets lading brengen naar MRC Baliz op ankerplaats Scheveningen.






Zaterdag 27-04-24; tendertrip SC Emerald met Remi: 09:00 vertrekken met 2 personen, en afzetten op Eagle Leyon op ankerplaats 4 West-A, en leeg retour, rond 12:30 van boord.







Vrijdag 26-04-24; Tendertrip SC Emerald met Hadi: 14:30 vertrekken met 3 personen voor de Edzard Schulte op ankerplaats Steenbank, tijdens deze trip bericht om 1 pers op te halen op X-Press Sagarmala op ankerplaats 4 oost, daarna door maar Steenbank; 3 personen eraf en 1 pers retour, dan door naar ankerplaats 5 om 7 personen op te halen van de Eagle Brasilia. 3 trips in een, waren pas om 21:45 uur terug, drukke middag.








Maandag 22-04-2024; Tendertrip SC Emerald met Anmar en Joran: 14:00 vertrekken naar Panagiotis op ankerplaats 3 Zuid, 3 pallets met spares brengen en leeg retour Maassluis.






Maandag 22-04-2024; Tendertrip SC Emerald met Anmar en Joran: 11:00 vertrekken naar British Engineer op ankerplaats 5, leeg heen en 2 offsigners ophalen en retour naar Maassluis.






Vrijdag 12-04-2024; Tendertrip SC Emerald met Huug; 15:00 vertrekken naar North Loyalty op ankerplaats Scheveningen 6 personen van Rotterdam Offshore Group (ROG) brengen, deze klus duurt lang, dus avond ploeg mag vanavond 6 personen weer brengen en deze personen mee retour naar Maassluis.






Zaterdag 06-04-2024; Tendertrip SC Amethyst; crew: Remi en Hadi; Onderwaterinspectie uitvoeren met Tom, Lukas en Benjamin van Fleet Cleaner Holding BV op Fair Wonder en Ocean Thunder op Ankerplaats Scheveningen.




Maandag 04-03-2024 t/m Donderdag 07-03-2024: Project IJmuiden Tennet, SC Topaz; crew: Steve Vos; 3 daagse Onderhoudswerkzaamheden Sub-Station HKZ-Alfa van Hollandse Kust Zuid.

Dinsdag 27-02-2024 t/m Donderdag 29-02-2024: Project Esbjerg; opdracht is Introductie Vessel geven aan nieuwe project-schipper, tijdens de komende dagen. Dag 1: met SC Jade van Maassluis naar Eemshaven, Dag 2: 1 x 10 voet container laden bij Wagenborg, Julianahaven op voordek, weegt ongeveer 2,4 ton. Daarna deze lossen op sub-station op windpark Brad 1. daarna leeg door naar Esbjerg om SC Jade af te leveren voor project ter plaatsen. Dag 3 retour met vliegtuig van Billund naar Schiphol.
Maandag 19-02-2024: Tendertrip met SC Emerald: Crew Herman en Luc; opdracht 2 personen brengen naar NCC Danah en leeg retour naar Berghaven voor volgende trip.








Vrijdag 16-02-2024: rond 21:00 wordt ik gebeld om met spoed naar de SC Emerald te gaan met Herman om samen met 3 personen van de EOD Den Helder naar de Hopperzuiger Causeway te varen even buiten Noorderhavenhoofd Hoek van Holland. Deze heeft een projectiel in zuigbuis die onschadelijk moet gemaakt worden door de EOD. Daar eenmaal aangekomen wordt het projectiel gecontroleerd aan boord van de Causeway, deze wordt aan boord van SC Emerald mee genomen en op een goede locatie onschadelijk gemaakt. Na ontploffing gaan wij retour naar Maassluis ondertussen is het wel 00:30 uur voordat wij van boord gaan. Maar wel weer een ervaring rijker.






